Værdigrundlag

Jeg vil gerne være med til at hjælpe de små Tumlinger godt på vej og give dem et godt fundament. De skal have tryghed, stabilitet og omsorg bla. via knus og kram. De skal via den rette hjælp og støtte, med en anerkendende tilgang, udvikle et godt selvværd og en god selvtillid til deres videre udvikling. Jeg arbejder efter princippet “hjælp til selvhjælp” dvs. lade børnene selv og lade dem opleve succes følelsen, når noget lykkedes for dem. Det er også med til at opbygge et godt selvværd og en god selvtillid.

Jeg syntes det er fantastisk at se børn udvikle sig med den fart og den hastighed de har på og jeg vil gøre mit ypperste for at hjælpe og støtte dem i dette.

Først og fremmest vægter jeg en hverdag med faste rammer og rutiner, der kan give børnene forudsigelighed og dermed tryghed, dette er vigtigt for at børnene kan udvikle sig. Det er også vigtigt at børnene føler sig set, hørt, forstået og taget alvorligt og derfor tager jeg mig god tid til at lytte og være næreværende ved det enkelte barn. Jeg mener det er vigtigt at vise barnet at jeg har hørt det og handler derefter, i forhold til hvad jeg syntes er mest hensigtsmæssigt.

Jeg er selv en meget kreativ person, så dette vil være en ting jeg vægter højt heri Tumlingerne. Derudover går jeg meget op i, så vidt det er muligt, at komme udenfor minimum én gang om dagen, enten i haven, på legepladsen eller ud på en gåtur i skoven samt besøge kollegaer.

Når vi er i haven og årstiden er til det plukker vi æbler, pærer og ferskner fra træerne i haven. Vi bruger tid på at fokusere på alle sanserne, børnene skal have fingrene i fx maden, lugte til den og selvfølgeligt smage og når alderen er til det, være med til at lave maden. Ved at stimulere sanserne, udvikles de og jo bedre sanserne er udviklet desto bedre bliver de motorisk og jo bedre motorisk de er, desto bedre bliver de socialt.

Vi har også nogle dage hvor vi “bare” bliver indenfor og fordyber os i fx at male, synge, lege, høre musik og tumle, læse osv. Børn udvikler deres sociale færdigheder gennem legen, og via leg og bevægelse stimuleres fantasi og kreativitet. Er børnene godt igang med en god leg afbryder jeg dem ikke medmindre det er nødvendigt. Et af de steder jeg også finder vigtig at lægge fokus på, er sproget. Vi bruger tid på at snakke om tingene, formulere os på forskellige måder, læser historier, rim og remser og synger for at lære det danske sprog.

Søvn er en vigtig del af et barns trivsel, da barnets indtryk bliver lagret i søvnen, derfor vækker jeg som hovedregel ikke et sovende barn.

Jeg går også meget op i højtider og årstider samt fødselsdage og jeg planlægger aktiviteter derefter fx.:

Fastelavn: Vi tager en tur i skoven og samler grene, som vi tager med hjem og laver fastelavnsris ud af.

Påske: På denne årstid går vi også ud i naturen. Vi dufter til blomsterne der er sprunget ud. Indenfor kan vi finde på at male, klippe og klistre små påskekyllinger/ harer.

Sankt. Hans: Vi taler om bål og ild og heksen der flyver til bloksbjerg.

Sommerferie: Inden jeg går på sommerferie byder jeg på lidt kaffe og te for forældre, de børn jeg passer og deres søskende.

Om efteråret: Vi er ude i naturen og samler blade og andre ting fra naturen og går hjem og laver kreative ting med det vi har samlet.

Halloween: Vi laver lygter af græskar og sætter dem i vindfanget.

Jul: Vi julehygger, læser julehistorier, hører julemusik som vi danser og tumler til. Vi laver også juleting, klipper og klistre.

Fødselsdage: Vi holder fødselsdag i Tumlingerne, hvor hvert barn gerne må medbringe en gave til fødselaren. Vi synger fødselsdagssang og tænder lys for fødselaren.